Mangan

Hej Helena

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om mangan, hvilken betydning det har for kroppen og er der ikke meget mangan i gulerødder?

Hilsen Lene

 

Hej Lene

Du har helt ret med at der kan være meget mangan i gulerødder, men det afhænger selvfølgelig også af, hvilken jordbund gulerødderne er blevet dyrkede i, og hvor meget mangan der er til stede i jorden.

Mangan er et vigtigt spormineral, det er det 25 grundstof i det periodiske system.

Det er vigtigt for cellernes iltningsprocesser og for omsætningen af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner. Mangan er også med til at igangsætte dannelse af hormoner, især skjoldbruskkirtelhormonet Thyroxin. Ved struma skal man f.eks. være obs. på eventuel manganmangel.

Mangan har betydning for vækst af knogler og fremmer den neuro-muskulære funktion og beskytter tænderne. Spyt indeholder en manganforbindelse som beskytter tænderne mod karies. Knogleskader og tandskader kan i nogle tilfælde henføres til manganmangel. Mangan samarbejder med kalk ved dannelsen af brusk og knoglevæv samt bindevæv.

Mangan er sammen med chrom med til at regulere blodsukkerbalancen. Lavt blodsukker og sukkersyge kan skyldes mangel på mangan.

Kroppen indeholder sammenlagt 10-20 mg mangan der hovedsagelig findes i knogler, tyktarm nyrer, lever, bugspytkirtel, skjoldbruskkirtel, hypofyse, tænder samt bindevæv. Alle cellekerner og mitokondrier (cellernes kraftværk) indeholder mangan. Et voksent menneske udskiller ca. 4 mg mangan dagligt.

Mangan har stor betydning for hjernens og nervernes funktion, særligt hukommelsen. Mangelsymptomer kan bl.a. være leverlidelser, blodmangel, astma, fordøjelsesbesvær, svigtende ligevægtssans samt psykiske lidelser.

Mangantilskud kan hos nogle have en gavnlig effekt mod smerter i led og knogler.

Er kroppens syre base balance ikke i orden og der er en forsuring, tømmes kroppen for mangan, magnesium, kalcium og kalium.

Optagelse af mangan i kroppen hæmmes af zink, fosfor, jern, kobolt, kalk, og sojaprotein.

Personer der indtager meget kød og drikker meget mælk, har behov for at sørge for ekstra tilførsel af mangan.

I industrien forefindes mangan som giftigt tungmetal og er skadelig for mennesket i større mængder.

Grove kornprodukter, brune ris, nødder, grøntsager, kerner, bær, bønner, linser, lever og the er en god kilde til Mangan, det kan også tages som kosttilskud.

Det er bedst at tage mangan alene om morgenen fastende eller før sengetid.

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

Kærlig hilsen fra Helena