Mangan

Uge 8 – 2016 

Hej Helena

Der har været meget skriveri om magnesium, men hvad mener du om mangan, er den vigtig at tage som kosttilskud?

Hilsen Irene

 

Hej Irene

Mangan er et meget vigtigt spormineral, samt vigtigt for cellernes iltningsprocesser og omsætningen af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner.

Mangan er sammen med chrom med til at regulere blodsukkerbalancen. Mangan har en indirekte antioxidant effekt, da det indgår i SOD enzymet (SuperOxidDismutase) sammen med zink og kobber. Mangan er med til at igangsætte dannelse af hormoner, især skjoldbruskkirtelhormonet Thyroxin. Ved struma skal man f.eks. være obs. på eventuel manganmangel.

Mangan har betydning for vækst af knogler og fremmer den neuro-muskulære funktion og beskytter tænderne. Spyt indeholder en manganforbindelse som beskytter tænderne mod karies. Knogleskader og tandskader kan i nogle tilfælde henføres til manganmangel. Mangan samarbejder med kalk ved dannelsen af brusk og knoglevæv samt bindevæv.

Kroppen indeholder sammenlagt 10-20 mg mangan der hovedsagligt findes i knogler, tyktarm nyrer, lever, bugspytkirtel, skjoldbruskkirtel, hypofyse, tænder samt bindevæv. Alle cellekerner og mitokondrier (cellernes kraftværk) indeholder mangan. Et voksent menneske udskiller ca. 4 mg mangan dagligt. Lavt blodsukker og sukkersyge kan skyldes mangel på mangan.

Mangan er medvirkende til at hjælpe B1 vitamin og A-vitaminet til at blive optaget og fremmer dermed den neuro-muskulære funktion. Mangan har stor betydning for hjernens og nervernes funktion, særligt hukommelsen. Mangelsymptomer kan bl.a. være leverlidelser, blodmangel, astma, fordøjelsesbesvær, svigtende ligevægtssans samt psykiske lidelser.

Grove kornprodukter, nødder, grøntsager, kerner, bær og lever er en god kilde til mangan. Mangantilskud kan hos nogle have en gavnlig effekt mod smerter i led og knogler. Er kroppens syre base balance ikke i orden og der er en forsuring, tømmes kroppen for mangan, magnesium, kalcium og kalium. Optagelse af mangan i kroppen hæmmes af zink, fosfor, jern, kobolt, kalk, og sojaprotein.

Personer der indtager meget kød og drikker meget mælk, har behov for, at sørge for ekstra tilførsel af mangan.

I industrien forefindes mangan som giftigt tungmetal og er skadelig for mennesket i større mængder.

Grove kornprodukter, brune ris, nødder, grøntsager, kerner, bær, bønner, linser og the er en god kilde til Mangan, det kan også tages som kosttilskud.

Det er bedst at tage Mangan alene om morgenen fastende eller før sengetid.

 

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

Kærlig vinterhilsen fra Helena