For meget kosttilskud?

Hej Helena

Jeg har tit tænkt på, hvor meget kosttilskud man egentlig må tage ud over hvad der står som vejledning, tit hører jeg at der skal tages mere, hvis man skal have en effekt. Er der egentlig lavet nogen undersøgelser i den forbindelse.

Hilsen fra den nysgerrige Lone

 

Hej Lone

Jeg kan godt forstå din frustration over, hvad skal vi tage af helsekosttilskud, markedet er stort og vi hører så meget fra alle sider. Det vigtigste er at holde begge ben på jorden og lytte til sin krop, er den træt, selv om du får din søvn og spiser varieret. Har du været hos lægen og fået konstateret, at alt er som det skal være. Ja, så kan der være en vitamin- og mineralmangel.

Men det er også vigtigt, i dag at tilføre vitaminer og mineraler, da vores mad desværre ikke indeholder det samme som den engang gjorde, industrialiseringen har påvirket meget.

Mange har hørt citatet: ”Vi får al den næring, vi behøver fra den mad vi spiser”, men den holder desværre ikke længere.

Oktober 2007 blev der i Nutritional Journal publiceret et studie af en række forskere fra Berkeley University i Californien.

Der var tre grupper med i studiet der forløb over 20 år. Den første gruppe fik ikke noget helsekosttilskud til kosten.

Den anden gruppe fik en enkelt vitaminpille hver dag.

Den tredje gruppe var storforbrugere af en lang række helsekosttilskud, som f.eks.  vitamin og mineraltabletter, vitaminerne: B-C-E, Calcium med vitamin D, betacaroten, Coenzym Q10,

lecithin, essentielle fedtsyrer, omega 3, flavonoider, glucosamin og immunstyrkende urter.

Mange kvinder tog derudover GLA og probiotika og mange mænd supplerede også med zink, hvidløg, sojaprotein og savpalme.

Doseringerne som den tredje gruppe indtog lå meget højere end en dansk anbefalet dosis, indtaget svarede til det man i Danmark vil kalde for en medicinsk dosering.

Der var ingen bivirkninger af dette meget store forbrug af kosttilskud, og det viste sig at den tredje gruppe der i gennemsnit gennem 20 år, havde taget over 15 forskellige kosttilskud, havde en betydelig bedre sundhedstilstand end de to andre grupper.

Den tredje gruppe der havde indtaget alt det kosttilskud, viste i forhold til de to andre grupper, at der var et fald i CRP, der er et inflammationsparameter, som forbindes med risiko for bl.a. blodprop i hjertet, der var fald i homocystein, triglycerider, blodsukker, blodtryk og ferritin samt bedring i forholdet mellem totalt kolesterol.

Undervejs gennem de 20 år er der blevet lavet både fysiske og psykiske undersøgelser, der er taget blodprøver, og der er kontrolleret om de indtagne kosttilskud også er blevet optaget i kroppen. Der er ligeledes også taget forbehold for forskelle på alder, køn, uddannelse mm.

Vores biler kan kun køre, hvis de får brændstof, vores celler i kroppen har også brug for ”brændstof”. Kosttilskud gør en forskel.

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

Kærlig vinterhilsen fra Helena