B vitamin

BREVKASSEN                                                                                

Kære Helena

Vil det være en ide at tage ekstra B-vitaminer ud over det almindelige vitamin og mineralkosttilskud jeg tager hver dag. Jeg har skiftet arbejde og synes ikke jeg gør andet end at arbejde, sove og spise, har ikke noget overskud. Det er ikke fair overfor min familie, så jeg håber du kan hjælpe mig.

Hilsen Bjarne

 

Kære Bjarne

Vores krop er afhængig af B-vitaminer hver dag, da de er med til at sørge for, at den fungerer mht. bl.a. vores stofskifte, nervesystem, immunsystem, muskler, fordøjelsessystemet og hormonsystemet. Overordnet plejer jeg at sige, at B-vitaminerne tager sig af hele centralnervesystemet både psykisk og fysisk samt hud, hår og negle.

B-vitaminer er et vandopløseligt vitamin der hurtigt nedbrydes og udskilles via urinen.

Undersøgelser har vist at hjernen har et større behov for B-vitaminer end andre næringsstoffer.

B-vitaminer kan modvirke ældning og kroniske sygdomme da de har en vis antioxidant virkning.

Hvis blot et af B-vitaminerne er i underskud eller mangler i kroppen er der risiko for sygdom.

B-vitaminerne er uundværlige for vores energiproduktion. Hver enkelt celles energi og velfærd er afhængig af tilstedeværelsen af B-vitaminerne.

Hvis bare et enkelt af B-vitaminerne begynder at mangle i kroppen, vil dele af forbrændingen af for eksempel kulhydrater svigte. Det vil i praksis sige, at delvis forbrændt kulhydrat ophober sig i organismen og ikke kan nedbrydes eller transporteres videre, før funktionen genoprettes. Disse forbrændte produkter hober sig op i kroppen og kan bl.a. optræde som syrer. Når disse syrer opkoncentreres i vævet ætser de på nerver og cellemembraner, og der opstår smerter og stivhed, nervebetændelse og en stærk udmattelse.

Personer der drikker meget kaffe, bør være opmærksom på B1 vitaminmangel.

Kaffe indeholder et enzymgift der hedder thiaminase, dette stof ”dræber” B1-vitamin (thiamin).

Det er også værd at bemærke, at ens behov for vitamin B1 bliver større, når man indtager kulhydrater (sukker og stivelse), så større indtagelse af kulhydrater bevirker et større tab af vitamin B1 (thiamin). B1 (Thiamin) kan ofte hjælpe mod myoser og vekslende muskelsmerter.

For at sikre sig, at man er godt dækket ind med B-vitaminerne, er det en god ide, at vælge et kosttilskud, hvor alle B-vitaminerne er samlede.Her er Biosyms, Omni-B Active et godt valg da de indeholder alle B-vitaminer i velafbalancerede mængder samt de essentielle næringsstoffer Cholin og Inositol. For at få en optimal optagelse af B-vitaminerne er det bedst at tage et kosttilskud, hvor hele spektret af B-vitaminer er til stede.

Ved indtagelse af B-vitaminerne som kosttilskud oplever mange, at urinen kan have en meget gul farve, hvilket kan give årsag til forskrækkelse, det er B2-vitaminet også kaldet Riboflavin der har en klar gul farve der er årsag til dette,

Ved lettere mangler af B2-vitaminet kan man føle sig mat og træt, have hyppige forkølelsessår, skøre fingernegle, hårtab og tørre kløende øjne.

B6 og B12 har forskellige områder de dækker i kroppen, men har også det til fælles, at de er meget vigtige for vores nervesystem. Mangel på B-vitamin kan opstå ved stress, ved ekstrem sportsudøvelse samt ved dårlig ernæring. Vegetarer og veganere skal også være opmærksomme på B-vitaminmangel.

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

Kærlig hilsen Helena