Aronia

Uge 35 – 2016

Der er mange der har skrevet og spurgt om Aronia bærret er så sundt som der bliver sagt og dertil må jeg sige, JA, det er det, men det erstatter ikke en god vitamin og mineraltablet. Jeg kalder selv Aroniabærret for Sundhedens og Eventyrets bær, mange kender den også som surbær. Oprindeligt kommer den fra Nordamerika, hvor indianerne har brugt den som et lægebær.

Det var en russisk botanist og globetrotter Iwan Wladimirowitsch Mitschurin tog den med til Rusland, han fik videreavlet Aroniaplanten så den kunne klare vores breddegrader og blive frostresident. I 1946 blev Aroniaplanten anerkendt som en kulturplante i Rusland. Man mener at planten er kommet til vores breddegrader via Baltikumlandene.

Vi kan se Aronia i læhegn, men vi kan også dyrke den i vores have. En fuldvoksen busk kan give mellem 20-30 kg bær. Aronia Melanocarpa med sorterne Aron og Viking er meget hårdføre.

En smuk busk på 1½-2 meter med smukke efterårsfarver, fuglene er vilde med bærrene, de ved godt hvad der er sundt.

Aroniabærret er meget rigt på de samme aktive stoffer som også findes i blå druer, ribs, solbær, brombær, blåbær mm. Forskellen på Aroniabærret og de øvrige bær er, at Aroniabærret overskygger dem alle. Det er så rigt på vitaminer og mineraler, sporstoffer og indeholder bl.a. bioflavonoider. Bioflavonoider er en fælles betegnelse for stoffer som planter producerer for at beskytte sig mod insektangreb og oxidativ skade fra solens stråler. Aroniabærret er også rigt på bl.a. vitaminerne A- B2 – B6 – B9 – B12 - C og E samt mineralerne: Jern – Molybdæn – Bor – Jod – Calcium mm.

Aroniabærret er kendt som verdens bedste antioxidant. Den har en gunstig indvirkning på bl.a. hjerte, blodkar, diabetes og er samtidig bakteriedræbende og styrker immunforsvaret.

Sportsfolk har også taget det lille bær til sig pga. dets antioxidante egenskaber. Antioxidanterne er med til at rense kroppen for de frie radikaler som bliver frigjort når de træner.

Aroniabærret er med til at beskytte vores celler, det gør det lettere for cellerne, at optage vitaminer og mineraler. Et af antioxidantstofferne Lycopen, har vist sig at have en god indflydelse for bl.a. hjerte og blodkar, hvilket bevirker at Aroniabærret kan anvendes for forebyggelse af forhøjet blodtryk. Aroniabærret beskytter også kroppen mod tungmetaller som frigives fra fedtvævet når man taber sig.

Det er vigtigt at understrege, at dyrker man sine egne Aroniabær, må de ikke koges for så forsvinder næringsstofferne, vandet må ikke komme over 95 gader.

Det er godt at lave koldpresset saft af Aroniabærrene, her anbefales en æblepresser. 35 kg bær giver ca. 5 liter Aroniasaft. Bærrene kan fryses og tages op til brug, de er også gode i en smoothie.

Man kan også købe færdigproduceret økologisk Aroniasaft, husk det skal være den uden sukker.

Aroniasaften er fantastisk til 10 dages kuren: 1 dl koncentreret Aroniasaft hver morgen efter morgenmad i 10 dage, herefter ½ dl Aroniasaft og gerne 10-15 bær blandet i et morgenmadsprodukt. Det er godt for kroppen at fortsætte med ½ dl Aroniasaft hver dag efter morgenmaden i forebyggende og helbredende regi.

På spørgsmålet om jeg selv tager Aroniabærret er svaret: JA, det har jeg gjort i mange år.

 

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

Kærlig hilsen fra Helena